Трудові перевірки: чого чекати роботодавцеві?

Чого чекати роботодавцевi пiд час трудової перевiрки.

Постановою КМУ від 26.04.17 р. № 295 затверджено:

- Порядок здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про працю (далі – Порядок контролю);

Хто має право контролювати.

Здійснювати контроль тепер уповноважені:

1. Держпраці та її територіальні органи (далі – Держпраці).

2. Виконавчі органи міськрад міст обласного значення і сільські, селищні, міські ради об'єднаних територіальних громад (далі – виконавчі органи). Слід зазначити, що виконавчі органи мають право контролювати тільки питання (п. 2 Порядку контролю):

- своєчасності та повноти оплати праці;

- дотримання мінімальних гарантій в оплаті праці;

- оформлення трудових відносин.

Безпосередньо контроль здійснюватимуть інспектори праці – представники як Держпраці, так і виконавчих органів. При цьому важливо, щоб в інспектора було службове посвідчення (його форма затверджується Мінсоцполітики, а видається воно Держпраці). Посвідчення інспекторів праці, які є посадовими особами виконавчих органів, також повинні бути видані Держпраці. Згідно з Порядком контролю Держпраці зобов'язана вести реєстр таких посвідчень і якщо в цьому реєстрі немає інформації про пред'явлене посвідчення, то воно вважається недійсним.

Як контролюватимуть.

Формами контролю можуть бути (п. 2, 15 Порядку контролю):

- інспекційні відвідування;

- невиїзні інспектування, які проводяться в приміщенні органу контролю, за узгодженням із суб’єктом господарювання і на підставі поданих документів і пояснень суб’єкта господарювання.

Тривалість інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань – не більше 10 робочих днів, а для суб'єктів малого та мікропідприємництва – не більше 2 робочих днів.

Чи повинні повідомляти суб’єкта господарювання про інспекційні відвідування. І так, і ні. За загальним правилом інспектор праці повинен повідомити суб’єкта господарювання про майбутні інспекційні відвідування (п. 8 Порядку контролю). Крім того, якщо інспекційні відвідування пов'язані з виявленням неоформлених працівників і інспектор праці вважає, що повідомлення може зашкодити таким відвідування, тоді суб’єкта господарювання не повідомляють.

Коли можна не допустити перевіряючих.

Підстави для недопуску встановлені пп. 2 п. 14 Порядку контролю, а саме: якщо в перевіряючих відсутні службові посвідчення, оформлені відповідно до вимог цього Порядку; якщо на офіційному веб-сайті Держпраці відсутні рішення Мінсоцполітіки про форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, розпорядження, вимоги, перелік питань, які підлягають інспекції; якщо строк проведення інспекційних відвідувань перевищує строки, передбачені Порядком.

Які підстави для інспекційних відвідувань.

У порядку контролю їх сім (п. 5 Порядку):

1. За зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю.

2. За зверненням фізособи, щодо якої порушено правила оформлення трудових відносин.

3. Згідно з рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із ЗМІ та інших джерел, доступ до яких не обмежено законодавством.

4. Згідно з рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю.

5. За повідомленням посадових осіб органів держнагляду (контролю) про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознаки порушення законодавства про працю.

6. За інформацією Держкомстату, Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України та їх територіальних органів. Причому в цьому випадку йдеться не про виявлені цими органами правопорушення у сфері трудових відносин, а про припущення, що суб’єкт господарювання допускає такі порушення. Наприклад, якщо в роботодавця більше 30% осіб працюють за цивільно-правовими договорами або якщо протягом місяця кількість працівників, які трудяться на умовах неповного робочого часу, збільшилася на 20% і більше.

7. За інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників – членів профспілки, виявлені в ході здійснення громадського контролю за дотриманням законодавства про працю.

Як оформляються результати здійсненого контролю.

За результатами інспекційних відвідувань або невиїзного інспектування (в останній день) складається акт, який повинен бути підписаний інспектором з праці та керівником суб’єкта господарювання або уповноваженою ним особою.

Цей акт може бути підписаний суб’єктом господарювання із запереченнями, які можна надати протягом 3 робочих днів із дати підписання акта. Якщо в ході здійснення контролю виявлено порушення, то не пізніше наступного робочого дня з моменту підписання акта або з моменту розгляду заперечень до акта перевірки на підставі акта виноситься припис. Припис також підписують обидві сторони. У ньому має бути зазначено строк усунення виявлених порушень. І якщо суб’єкт господарювання у встановлений строк не усуне їх, до нього застосовуватимуться заходи відповідальності, передбачені законодавством.

Санкції застосовуються відразу, разом із винесенням припису, незалежно від того, що в ході інспектування або відвідування ці порушення були усунені, якщо йдеться:

• про несвоєчасну або неповну виплату зарплати;

• недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці;

• використання праці неоформлених працівників.

Припис або вимога інспектора праці можуть бути оскаржені у 10-денний строк з дати їх отримання до керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці.

Також зауважимо, що суб’єкт господарювання може сам ініціювати відвідування його інспекторами праці: за його письмовою заявою буде виконано аналіз стану дотримання законодавства про працю, за результатами якої складається довідка.

Відділ з питань праці управління контролю

Нікопольської міської ради

Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции
Оцените первым
(0 оценок)
Пока еще никто не оценил
Пока никто не рекомендует
Авторизируйтесь ,
чтобы оценить и порекомендовать

Комментарии